پست های ویژه مشاهده همه

مضرات بابونه

گیاه بابونه گیاهی معطر است. این گیاه دارای ساقه های خوابید است و دارای 6تا 12عدد گل سفید که در کناره برگها قرار دارند می باشد. معمولاً جوشانده این گیاه همراه عسل مصرف می شود.

مضرات

– مصرف این گیاه در دوز زیاد می تواند باعث خواب آلودگی شدید با استفراغ شود.

– بابونه در بعضی از افراد می تواند باعث بروز اگزما یا حساسیت چشمی شود.

– افرادی که باید مورد عمل جراحی قرار گیرند به دلیل احتمال تداخل این گیاه با داروهای بیهوشی، باید دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف این گیاه را متوقف کنند.

– به دلیل اینکه بابونه با داروهایی مثل آرامبخش ها، آنتی پلاکت ها، اسپرین ها و دارو هایی از خانواده ایبوپروفن تداخل دارد، در صورت مصرف منظم هر گونه دارو قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

– مصرف بابونه به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

مضرات بابونه

منبع: مضرات بابونه

مضرات بابونه

ادامه مطلب و دانلود

مضرات زرشک

زرشک:

زرشک میوه‌ای کوهستانی با رنگ قرمز و طعم ترش است که نوع پرورش‌یافته آن به رنگ‌های زرد، بنفش و آبی نیز یافت می‌شود. بوته یا درختچه زرشک، بوته‌ای تیغ‌دار است که تا طول ۱ تا ۵ متر رشد می‌کند و چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. زرشک را میوه طول عمر می‌‌دانند و همان‌طور که می‌دانید، کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است و البته در این میان استان خراسان و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.
مهم‌ترین خاصیت زرشک ویتامین C فراوان آن است که مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
در گذشته عمدتا از ریشه، پوست و ساقه زرشک در مصارف پزشکی استفاده می‌شد اما امروزه بیشتر به عنوان یک میوه ترش‌مزه و به خصوص چاشنی غذا به خصوص در تهیه زرشک پلو با مرغ از آن استفاده می‌شود.

مضرات آب زرشک:

مضرات زرشک

آب زرشک و کبد

در طب سنتی، به غذاهایی که پس از خوردن آن‌ها علایمی‌ مانند سستی‌ بدن‌، کندی‌ حرکات‌، سستی‌ مفاصل‌، سنگینی‌ پلک‌ها، سستی‌ زبان‌، خمیازه‌، خواب‌‌آلودگی‌ و کم‌حوصلگی ایجاد می‌شود، غذاهای سرد یا سردی می‌گویند. البته شدت‌ و سرعت‌ ایجاد علایم‌ متفاوت‌ است‌ و بستگی‌ به‌ نوع‌ و میزان‌ مصرف غذا، وضعیت‌ مزاج‌ فرد استفاده‌کننده‌، فصل‌ سال‌ و موقعیت‌ اجتماعی‌ دارد.
کبد یکی از ارگان‌‌های بدن است که مصرف زرشک برای عملکرد بهتر آن سودمند می‌‌باشد زیرا محرک صفرا بوده و برای سم زدایی از کبد مفید است اما نکته مهم این که؛ همان‌طور که گفته شد، طبع زرشک سرد و خشک است بنابراین؛ بر خلاف آنچه تصور می‌شود، مصرف آب زرشک برای مدتی کوتاه، برای کبد مفید است اما در درازمدت، اثر معکوس دارد.
مصرف آب زرشک در بارداری
از گذشته، از دو ماده زعفران و زرشک به عنوان سقط‌کننده یاد می‌شد و مصرف این دو ماده در دوران بارداری به خصوص در ماه‌های اول که خطر سقط جنین بیشتر است اکیدا ممنوع است. همچنین مصرف عصاره گیاهی زرشک در دوران بارداری و شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

منبع:مضرات زرشک

ادامه مطلب و دانلود

مضرات تخم شربتی

تخم‌شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان کوهی است که به علت داشتن ترکیبات موسیلاژی (لعاب‌دار) به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود و پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید …

مضرات:

۱) اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند.

۲) زیاده روی در مصرف تخم شربتی موجب ایجاد سر گیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی می شود.

3) مصرف این دانه ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد می خورند نیز توصیه نمی شود.
4) توجه داشته باشید که این دانه های ریز حاوی گلوتن هستند و اگر شما جزو افراد حساس به این ترکیب هستید در مصرف آن دقت کنید.
5) اگر داروی خاصی مصرف می کنید نیز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کنید.
6) تخم شربتی همچنین باعث کاهش فشارخون می شود برای همین سالمندانی که داروی ضدفشار مصرف می کنند باید حواسشان به مصرف آن باشد.

مضرات تخم شربتی

منبع: مضرات تخم شربتی

مضرات تخم شربتی

ادامه مطلب و دانلود

مضرات جوش شیرین

مضرات جوش شیرین

سود(باقیمانده از تجزیه جوش شیرین)در مقابل حرارت با ثبات است و در محصول باقی وغذا را قلیایی و نا مطلوب می کند . از طرفی به کار بردن جوش شیرین روی رنگ کباب اثر می گذارد و آن را کدر می کند، استفاده از جوش شیرین موجب سفت شدن کباب می شود و برای انسان مضر است.

هم چنین باعث هضم نشدن غذا و ایجاد اختلال در دستگاه گوارشی و جذب نشدن بعضی فلزات مفید می شود و زمینه را برای جذب فلزات سنگین و سرطان زا فراهم می کند و با ایجاد آلکالوز متابولیک زمینه ی سرطان زایی را فراهم می سازد .

کربنات سدیم با تأثیر بر اسید کلریدریک ترشح شده ، در معده موجب خنثی شدن اسید معده شده و منجر به اختلالات عمل هضم و انواع سوء هاضمه به دلیل تحریک معده برای ترشح هر چند بیشتر اسید می شود ،ضمن اینکه منجر به اختلال جذب مواد غذایی از جمله : قند ،اسید چرب ،اسید آمینه ،عناصر معدنی و ویتامین های محلول در آب نیز خواهد شد .

از سوی دیگر این ماده اثر خورنده و نابود کننده بر پوشش دستگاه گوارش داشته و موجب انواع گاستریت و زخم دستگاه گوارش می شود .

کلسیم و فسفر این دو فلز ضروری در بخش ابتدایی روده جذب می شود این جذب در۲-۷ PH صورت میگیرد . مکانیسم از این قرار است که بخش اعظم کلسیم و فسفر مواد غذایی بوسیله ی شیره ی معده ایجاد کلرور و فسفات کلسیم می کند و این ترکیبات با افزایش PH به حالت نامحلول در می آیند و به همین علت جذب آن مختل می شود .

اگر برای مدت طولانی جذب کلسیم و فسفر صورت نگیرد و کمبود ذخائر این دو عنصر ایجاد شود ، نتیجه آن نرمی و پوکی استخوان هاست که نشانه هایی همچون راشیتیسم آشکار می شود و احتمال افزایش فساد دندان ها می رود.

طبق آمار وزارت بهداشت و گزارش بهداشت سازمان ملل متحد ، کمبود آهن در سراسر ایران دیده می شود ،گوشت دارای آهن کافی برای جبران آن است .تنها وقتی که گوشت مصرف شود آهن موجود در کباب در دسترس بدن قرار می گیرد ولی جوش شیرین ، آهن موجود در گوشت را در روده غیر قابا استفاده می کنند .

جذب آهن در معده و روده انجام می گیرد و بستگی به عواملی همچون :غلظت آهن،حالت اسیدی شیره معده و ویتامین B12 و … دارد . آهن مواد غذایی بیشتر ۳ظرفیتی است و پس از احیا شدن به ماده ای موسوم به آپوفرتین متصل و جذب می شود . افزایش PH دستگاه گوارش مانع از احیاء آهن ۳ ظرفیتی و تشکیل آهن ۲ ظرفیتی و به تبع آن آپوفرتین می شود و از این طریق جذب آهن را مختل می کند .

کمبود آهن بدن هیپوسیدروز و کاهش تعداد هموگلوبین (کم خونی ) را در بر دارد.

جوش شیرین در حقیقت با نشستن روی آهن و کلسیم در خون ، به تدریج به حذف این دو عنصر حیاتی از بدن منجر شده و خونسازی و استقامت استوان ها را از بین می برد .همچنین از آنجا که این ماده خاصیت ضد اسیدی دارد، با ورود به معده ،اسید آنرا از بین برده و فرآیند هضم غذا را با مشکلات جدی روبه رو می کند .

دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره زیان های ناشی از کاربرد جوش شیرین در مواد غذایی هشدار داد .به گزارش سلامت نیوزبه نقل از شبکه خبر :روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران اعلام کرد:استفاده از جوش شیرین آثار زیانباری برای افراد دارد .

مضرات جوش شیرین

سوء هاضمه ، زخم معده ، اختلال در جذب مواد آلی از جمله کلسیم ،فسفر و آهن ،کاهش فشار خون ،اختلال هوشیاری ،کم خونی ،تنگی نفس ،بیماری های کلیوی ،کولیک روده ،یبوست ، حالت تهوع و لرزش اعضای بدن از جمله آثار زیانبار غذاهای حاوی جوش شیرین است.

منبع:مضرات جوش شیرین

مضرات جوش شیرین

ادامه مطلب و دانلود

مضرات فلوراید

درباره مضرات فلوراید چه می دانید؟
فلوراید همیشه بعنوان محافظ دندان ها استفاده میشود و همچنین در خمیر دندان ها و حتی د رآب های آشامیدنی فلوراید اضافه میشود . برای دهه ها ، از فلوراید به عنوان شوالیه زره پوش درخشان در دفاع از سلامت دندان هادر برابر پوسیدگی یاد می شد.

کودکان همیشه به استفاده از فلوراید در مسواک زدن تشویق می شدند و حتی مردم فلووراید را به آب نوشیدنی خود اضافه می کردند. در سال ۲۰۰۸ تخمین زده شد ۶۲ درصد از مردم امریکا از آب حاوی فلوراید استفاده می کنند. اما بعد ها این موضوع روشن شد که برخلاف باور عموم ، فلوراید ماده ی طبیعی و بی خطری نیست.

فلوراید سمی

در کنار بسیاری از مشکلات مزمن و حاد برای سلامتی ، فلوراید موجب ایجاد لکه و زرد شدن دندان ها می شود. حال به بررسی نکات بیشتری درباره این نمک مضر می پردازیم .

فلوراید چیست؟

دو نوع فلوراید وجود دارد ، کلسیم فلوراید و سدیم فلوراید . مصرف بیش از اندازه هر دو نوع برای سلامتی مضر است. کلسیم فلوراید به صورت طبیعی در آب های زیرزمینی یافت می شود . حتی میزانی از آن که کافی به نظر می رسد ، به جای حفاظت ، دندان واستخوان ها را ضعیف می کند. با این وجود فلوراید کلسیم از نوع مشابه خود کم خطر تر و کم ضررتر است.

به طور کلی سدیم فلوراید ماده ای مرموز و مصنوعی است .این نوع از فلوراید مدت ها به آب نوشیدنی مردم اضافه می شد. این ماده سرشار از سرب است . سدیم ، آلومینیوم و کادمیوم فلوراید هر سه می توانند با دیگر مواد سمی ترکیب شده و خطرات بیشتری ایجاد نمایند. نه تنها تاثیر مثبتی بر سلامتی ندارد ، بلکه اثرات سوء فلوراید توسط بسیاری از بنیاد های سلامتی در دنیا تایید شده است.

اثرات فلوراید
فلوراید ، و به طور خاص سدیم فلوراید ، موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و اثرات مخربی روی کلیه ها و کبد دارد. علایم مسمومیت با سدیم فلوراید مشابه فیبرومیالژیا است. این علایم شامل ضعف ، درد ماهیچه ها ، تحلیل حافظه و بی خوابی می شود . این ماده همچنین توانایی ایجاد مشکلاتی نظیر حالت تهوع ، درد شکم و تشنگی مفرط را دارد.

مضرات فلوراید

مضرات سدیم فلوراید هنوز به پایان نرسیده ! مانند اسب تروا ، این ماده آلومینیوم را در جریان خون به سمت سلول های مغز حمل کرده و باعث کاهش IQ و بیماری آلزایمر می شود. فلوراید همچنین غده پینه آل را ، که مسئول تولید ملاتونین است ، اهکی می کند. بدون ملاتونین ، بدن از خواب کافی محروم شده و در نتیجه عملکرد تیروئید دچار مشکل می شود.

منبع: مضرات فلوراید

مضرات فلوراید

ادامه مطلب و دانلود

مضرات نسکافه

نکات مهمی درمورد فواید و مضرات مصرف نسکافه:

نسکافه

خواص و مضرات نسکافه تقریبا شبیه به خواص و مضرات قهوه است. نسکافه فواید بسیاری برای تمام گروه های سنی دارد اما اگر در مصرف آن اعتدال رعایت نشود مضراتی هم دارد که برایتان خواهیم گفت. نسکافه در واقع بعد از انجام عملیات فرآوری شده بر روی قهوه در معرض استفاده همگان قرارمی گیرد و به همین دلیل شباهت بسیاری از نظر خواص و مضرات در این دو نوشیدنی یافت می شود.

خواص و مضرات نسکافه:

در نیمه قرن شانزدهم میلادی درانگلستان، مصرف قهوه به طور کامل رواج یافته بود، به گونه ای که در روزنامه تایمز، بارها این آگهی به چاپ رسید:« قهوه ، شما را سالم نگه می دارد ، به هضم غذا کمک می کند ، چشم درد، سردرد، سرما خوردگی، سرفه و آب ریزش بینی را برطرف می کند و در درمان بیماری هایی مانند سل، نقرس و خون ریزی لثه، دارویی مؤثر به شمار می آید.» درج این آگهی گویای آن است که در آن زمان ، مردم باور داشته اند که قهوه بسیاری از دردها را تسکین می دهد و بعضی بیماری ها را نیز درمان می کند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می شود،خستگی عضلات و ماهیچه ها را برطرف می کند ، اشتها را کاهش می دهد ( که این خود مانع از بروز چاقی می شود )، یبوست را از میان می برد، ماهیچه های شش را شل می کند( که باعث سهولت در امر تنفس می شود) ، به دلیل رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش می دهد، برهمکاری عضلات چشم می افزاید( مهارت و دقت در کارها را افزایش می دهد)، مرکز تفکر را تحریک می کند( لذا بر قدرت قضاوت و نیروی حافظه می افزاید)، به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می دهد ، و گاهی در بعضی افراد عامل تحریک قوای شهوانی می شود.

رعایت اعتدال در مصرف قهوه و نسکافه بسیار ضروری است و مصرف بیش از حد ش باعث افزایش کلسترول خون می شود وبیشتر از پنج فنجان در روز در بعضی از افراد مشاهده شده که احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد .

باید گفت که باعث از بین رفتن مینای دندان می شود که در نسکافه معمولا 30 برابر بیش از قهوه این تاثیر مضر را در بدن ایجاد می کند بعضی از نسکافه ها بدون کافئین هستند که کسانی که مشکلات در واقع عصبی و قلبی دارند بهتر است که از این نوع نسکافه ها استفاده کنند و در بعضی از نسکافه هایی که روی جلدشان می نویسد بدون شکر است معمولا با آسپارتون تهیه می شود.

بعضی از افراد نسبت به کافئین به شدت حساسیت دارند، به طوری که مقدار اندکی از آن ، اشخاص را گرفتار هیجان می کند، ضربان قلبشان را افزایش می دهد و دچار بی خوابی می کند.

کافئین بر ترشح اسید معده و میزان پپسین که نوعی آنزیم معدی است می افزاید.

کافئین باعث زایمان زودرس می شود و ممکن است در نوزدان ناراحتی ایجاد کند. کافئین برای نوزادا ن دو عارضه ایجاد می کند:

1- از طریق شیر مادر وارد دستگاه گوارش کودک می شود و او را در وضعیت استفراغ قرار می دهد.

2- مدت زیادی در بدن نوزاد می ماند تا متابولیزه شود، زیرا کبد نوزاد به اندازه کافی آنزیم ندارد.
واکنش های متفاوت بدن در برابر کافئین ، به آستانه تحمل افراد بستگی دارد اما به طور کلی تأثیر آن ها را می توان چنین بیان کرد:

کافئین موجود در نسکافه و قهوه ، فشار خون را افزایش می دهد. اگر کسی 250 میلی گرم قهوه مصرف کند، فشار خونش در یک ساعت ، 10 میلی متر بالا می رود.

2- قلب:پس از مصرف قهوه، ضربان قلب کاهش می یابد اما پس از مدتی بر تعداد آن افزوده می شود و تا هنگامی که کافئین از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقی می ماند. چنانچه میزان کافئین مصرفی ، بالا باشد نه فقط تپش قلب ایجاد می کند بلکه حالت یعنی حرکت نامنظم ماهیچه های قلب نیز پدید می آید که گاه ممکن است منجر به مرگ شود. بر اساس آمارهای به دست آمده، نوشیدن بیش از 5 فنجان قهوه در روز ، احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد.

در صورتی که مادری دو فنجان قهوه تند بنوشد و سپس به نوزاد خود شیر بدهد چون بخشی از کافئین ، همراه شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود ، امکان دارد عوارض زیر در نوزاد به وجود آید:ناآرامی، لرزش دست ها، پاها و لب ها، سفت یا شل شدن عضلات و ماهیچه های بدن، بی خوابی، جیغ زدن، حساسیت نشان دادن به صدا، به گونه ای که با کمترین صدایی کودک از خواب می پرد.

باید توجه داشته باشید که به مادرانی که فرزند خود را شیر می دهند توصیه می شود که از مصرف قهوه یا مواد کافئین دار پرهیز کنند.6- مغز و اعصاب:تأثیر کافئین بر مغز و اعصاب، می تواند به پیدایش عوارض زیر منجر شود:

1- اضطراب2- هیجان 3- ناآرامی 4- فراموشی و افسردگی .

به طور کلی افرادی که گرفتار عارضه افسردگی هستند ، نباید بیش از یک گرم کافئین در روز مصرف کنند ؛ زیرا سبب شدت یافتن افسردگی آن ها می شود.

مضرات نسکافه

کافئین باعث می شود که مقدار قابل ملاحظه ای از سدیم و پتاسیم بدن از طریق کلیه ها دفع شود، همچنین مقدار مصرف قند را نیز کاهش می دهد که نتیجه آن ، افزایش قند خون خواهد بود. از این رو به کسانی که مبتلا به بیماری قند ( دیابت) هستند توصیه می شود از مصرف مواد کافئین دار، اجتناب ورزند. کافئین ، جذب آهن را در روده ها کم می کند و لذا با توجه به نیاز ضروری بدن به آهن، که کار خون سازی را بر عهده دارد، توصیه می شود که از مصرف کافئین همراه با غذا و تا یک ساعت پس از آن، به طور جدی پرهیز شود.

کافئین میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه مصرف کالری نیز افزایش پیدا می کند. برای مثال ، چنان چه کسی یک فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین بنوشد میزان متابولیسم بدن وی تا 4 درصد افزوده شده و درنتیجه باعث لاغری او می شود.

زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند ، نباید به میزان زیاد کافئین مصرف کنند، زیرا به بزرگ شدن این غده کمک می کند.

توجه کنیم قهوه و نسکافه خواص نسبتا مشابه ای دارند و باعث بهبود خستگی و رفع افسردگی ،افزایش سوخت وساز بدن و متابلیزم بدن می شود و بنابراین در افرادی که دچار اضافه وزن هستند می تواند مفید باشد وهمچنین جلوگیری از خوای آلودگی می کند و یک دم کرده ای است که فصل امتحانات دانش آموزان ودانشجویان خیلی ازآن استفاده می کنند اما توجه کنیم میزان عوارض جانبی آن که شامل افزایش تعداد ضربان قلب بدن ،تپش قلب ،بیقراری ،تعریق زیاد و اضطراب است .

در طولانی مدت می تواند اثرات بسیار بدی بر روی افراد بگذارد و درکسانی که دارای بیماریهای گوارشی هستند باعث افزایش ترشح اسید معده می شود و توصیه می شود کسانی که دارای بیماری ریفلاکس یا برگشت اسید معده هستند از مصرف آن خودداری کنند چون باعث ایجاد حرکات نا منظم در ماهیچه های قلب می شود بنابراین کسانی که دارای ناراحتی قلبی هستند حتما از مصرف آن خودداری کنند.

منبع: مضرات نسکافه

 مضرات نسکافه

ادامه مطلب و دانلود

مضرات لبو

لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.
قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.

خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند.
برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند.
برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.

آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.

لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.

افراد می‌توانند با مصرف 105 گرم چغندر قرمز، 53 درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

لبو از دید یک کارشناس :

مضرات لبو

پخته این گیاه، رعشه را معالجه می‌کند و بسیار آرامش بخش است.

آب لبوی خام برای التهاب مثانه، رفع یبوست مفید است و علاوه بر آن این گیاه دارای ویتامین‌هایی است که اشتها آور است و برای افراد بسیار لاغر حکم کیمیا را دارد.

به گفته‌ی ‌ایمانی، مصرف لبو، لکه‌های سفیدی که در پوست بدن پدید آمده و موجب مرض پیسی می‌شود را از بین می‌برد.
انواع چغندر از جمله چغندر لبویی برای درد مفاصل و نقرس مفید است؛ شیره چغندر، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان شمالی، از جمله خواص دیگر این گیاه را تولید گلبول‌های قرمز خون، کمک به حفظ سلامت سلول‌ها، کمک به حفظ سلامت کل بدن و کمک به جذب بهتر بسیاری از مواد مغذی ذکر کرد.

ب لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
در برگ‌های این گیاه طی طول روز، قند تولید می‌شود و هنگام عصر اگر برگ آن خام خورده شود، کاملاً شیرین است.

وی با ذکر این که چغندر لبویی حاوی مقدار زیادی عناصر معمولی و کمیاب همچون پتاسیم، گوگرد، ید، آهن و مس است، افزود: همچنین عناصر کمیابی مثل روبیدیوم (RUBIDIUM) و کاسیوم (CAESIUM) از عناصر موجود در آن است.

به گفته ایمانی، برگ گیاه به عنوان سبزی خام خورده می‌شود و پخته شده این گیاه غذایی لذیذ و مقوی برای کودکان و خانم‌های ضعیف است.

منبع: مضرات لبو

مضرات لبو

ادامه مطلب و دانلود

مضرات بادام زمینی

بادام زمینی دارای فواید سرشاری است اما مصرف نادرست آن مضراتی به همراه دارد، اما چگونه؟

بادام زمینی

خواص بادام زمینی و خواص کره و روغن بادام زمینی و همچنین مضررات مصرف بادام زمینی و علائم هشدار دهنده مصرف آن را به طور کامل در این بخش برایتان خواهیم گفت. بادام زمینی از خانواده نخود فرنگی و عدس می باشد. گلهای آن روی زمین رشد می کنند و بدلیل سنگینی آنها به درون زمین نفوذ کرده و بادامها در آنجا رشد می کنند و بزرگ می شوند

خواص و فواید بادام زمینی

بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.

موادی مغذی در بادام زمینی وجود دارد مانند فولیک اسید، اسید فیتیک، فیتواسترولز، که تاثیراتی ضد سرطان دارند.

بادام زمینی نشان داده است که بادام زمینی به دلیل داشتن نیاسین از مبتلاء شدن افراد به بیماری آلزایمر(فراموشی) جلوگیری می نماید. محققان شیکاگویی بر روی تغذیه 3000 نفر در رده سنی 65 سال به بالا تحقیق کردند.
بادام زمینی برای تقویت ریه و طحال مفید است و کلسترول خوب خون را بالا می برد.

این آجیل پرخاصیت درد معده را از بین می برد و به عنوان نرم کننده سینه استفاده می شود.

همچنین بادام زمینی سرفه خشک را برطرف می کند.

شیر را در مادران شیر ده زیاد می کند و بسیار مقو ی است.

به هضم غذا کمک می کند و یک ملین عالی است.
مضرات بادام زمینی را بشناسید

بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.

مضرات بادام زمینی

اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل:تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.

منبع: مضرات بادام زمینی

مضرات بادام زمینی

ادامه مطلب و دانلود

مضرات جگر مرغ

عوارض خطرناک خوردن جگر مرغ

معمولا مقدار مشخصی آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در آب مرغ های معمولی، ریخته می شود. تمام شرکت هایی که این آنتی بیوتیک ها را تهیه می کنند، روی بسته بندی داروهای خود می نویسند مدت زمان منع مصرف گوشت مرغ بعد از مصرف آن آنتی بیوتیک خاص، چقدر است.
به گزارش آکاایران تقریبا بین ۵ تا ۱۴ روز بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها، عمل ذبح مرغ ها و مصرف گوشت آنها نباید در دستور کار مرغداری ها قرار داشته باشد.
نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداری هاست. متاسفانه در برخی از مرغداری های ایران، این نظارت ها انجام نمی شود و مرغدار هم تا روزها و ساعت های آخر به مرغ ها، آنتی بیوتیک می دهد.
البته گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر این دارو (آنتی بیوتیک ها) قرار می گیرد و بیشتر آنتی بیوتیک ها در جگر وکلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند. با این حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید جگر آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتی بیوتیک به خطر نیفتد.
از آنجایی که عمل ذبح مرغ پس از گذشت حداقل زمان از خوراندن آنتی بیوتیک به مرغ ها (بین ۱ تا ۲ هفته) در بسیاری از مرغداری ها صورت نمی پذیرد، بنابراین مقدار زیادی از این دارو ها در جگر مرغ باقی می مانند؛ زیرا جگر،محل سم زدایی است و بسیاری از دارو ها قبل از دفع از بدن داخل جگر به روش های مختلف آنزیمی خنثی می شوند. به همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ آلودگی بالایی به خصوص به آنتی بیوتیک ها دارند. با این حساب، توصیه می شود که از مصرف جگر مرغ خودداری کنید.
از طرف دیگر، تحقیقات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها می شود.
متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم در این مرغداری ها استفاده می شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید.
فرایند پختن، می تواند تاحد زیادی باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها شود. نوشیدن آبمیوه های تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن می شود و هم ارزش تغذیه ای وعده غذایی را بالاتر می برد.
به گزارش روزنامه شهروند، دکتر آراسب دباغ مقدم، دراین باره می گوید: حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می توان آن را مصرف کرد، اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی شود.

مضرات جگر مرغ

منبع: مضرات جگر مرغ

مضرات جگر مرغ

ادامه مطلب و دانلود

مضرات روغن حیوانی

مضرات روغن حیوانی برای سلامتی

روغن های حیوانی جزو روغن های چربی اشباع است وکارشناسان تغذیه معتقدند چنانچه بیش از 10 درصد از روغن های حیوانی در روز استفاده شود، مصرف کنندگان این نوع روغن دچار گرفتاری عروق، بیماری قلبی و بالارفتن کلسترول خون می شوند. اما مصرف ماهانه انواع روغن ها برای بدن انسان مفید است.روغن حیوانی

ریحانه شهرستانی فر کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه انواع روغن ها اعم از روغن های گیاهی و حیوانی در نوک هرم غذایی قرار دارند، گفت:توصیه ما به استفاده از روغن های گیاهی است زیرا روغن های حیوانی به دلیل آنکه از نوع اشباع شده هستند باید محدود شده و از سفره غذایی حذف شوند.
روغن های حیوانی به دلیل اشباع بودن باعث گرفتگی عروق و به مرور زمان موجب بسته شدن رگ ها و سکته قلبی می شوند. در گذشته به علت فعالیت زیاد بدنی اگر از روغن حیوانی استفاده می کردند مشکل خاصی پیش نمی آمد زیرا با سوخت و ساز کافی بدن جلوی انسداد رگ ها و گرفتگی عروق گرفته می شد ولی در حال حاضر بیشتر افراد کارشان را پشت میز انجام می دهند و فعالیت آنچنانی ندارند، بنابراین نباید از روغن حیوانی استفاده کرد.
این کارشناس تغذیه استرس را یکی از علل اصلی بیماری ها دانست و گفت:در زندگی امروز انواع استرس ها موجب شده مواد آنتی اکسیدان در بدن تولید شود که این خود سرطان زا است بنابراین توصیه می شود حتما از روغن های گیاهی استفاده شود.
زلیخا رمضانی یک کارشناس تغذیه دیگر در این باره گفت:در ساختار اسیدهای چرب، اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع داریم و اشباع آنهایی هستند که تمام پیوندشان از نوع یگانه است و هیچ دوگانگی در پیوندشان وجود ندارد و به همین دلیل در دمای اتاق به شکل جامد هستند و وقتی وارد بدن می شوند در رگ ها به مرور زمان رسوب می کنند و همانند یک لوله آب که به مرور جرم می گیرد و مسدود می شود، این رگ ها هم می گیرند و مسدود می گردند و باعث سکته می شوند.
رمضانی افزود:وقتی توصیه به استفاده از روغن های گیاهی می کنیم منظور روغن های دارای امگا 3، امگا 6 و امگا 9 همانند روغن های ذرت، کلزا، کنجد و آفتابگردان و سویا هستند که برای پخت و پز و سرخ کردنی باید استفاده شود.
وی تصریح کرد:توصیه ما این است که از این روغن ها نیز باید به تنوع استفاده کرد و به صورت ماهانه از روغن های مختلف استفاد شود زیرا هر کدام از این روغن ها اسیدهای چرب ضروری بدن را دارند.
رمضانی با تاکید بر روغن های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن استفاده شود، اظهار کرد:باید حواسمان باشد که برای سرخ کردن باید حتما از روغن سرخ کردنی که معمولا نیمه جامد است و توانایی سرخ کردن دارد استفاده کرد و برای پخت و پز از روغن های معمولی که معمولا گیاهی است، استفاده کرد.هر روغن دو تا سه بار در روز بیشتر نباید استفاده شود و نباید آن را برای روز بعد گذاشت زیرا برای بدن بسیار مضر است خصوصا اینکه نباید در فرایند سرخ کردن تغییر شکل و رنگ یابد.

مضرات روغن حیوانی

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد:روغن زیتون روغن بسیار خوبی است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب برای بدن بسیار مفید است، ولی نباید به صورت سرخ کردنی استفاده شود بلکه باید تنها برای سالادها و پخت و پز ساده که نیاز به حرارت زیادی ندارد بکار رود.روغن های جامد که به نام روغن نباتی معروف هستند به دلیل اضافه کردن هیدروژن در دسته روغن های اشباع شده قرار دارند و بنام اسیدهای چرب معروف و برای بدن مضر هستند و در استفاده از این روغن ها با توجه به برچسب آن از اسید چرب زیر دو درصد استفاده شود.

منبع: مضرات روغن حیوانی

مضرات روغن حیوانی

ادامه مطلب و دانلود
برترین مطالب آهنگ فاخر
روز هفته ماه سال

    Sorry, no posts matched your criteria.

    Sorry, no posts matched your criteria.

    Sorry, no posts matched your criteria.

    Sorry, no posts matched your criteria.

دسته بندی خوانندگان
همکاران